Emanuel Tovar

Guadalajara, Mexico 1974.

Emanuel Tovar’s work departs from the conflicts and vulnerabilities of the human condition. He is interested in matter; in sculpture as a reflection of social context, as a media for the construction of dialogues. His geometric deconstructions, which seem to be mere formal exercises, function as metaphors of the disintegration of structural lines that fracture and transform. Fragility is a constant in his creative search while questioning social schemes and those of art itself. Using forgotten materials and elements, recycled, reused and recuperated from a social context in which consumerism is prevalent and social classes are increasingly more pronounced, he realizes constructions through a chaotic precarious process, very similar to the practices that occur in conflictive contexts (where construction is made with the most elemental and close at hand materials), generating tensions to make us aware of that which prevails in the close periphery; to recuperate the ¨other¨ histories that grow like parasites fed by the waste of society. Tovar thinks of periphery as a kind of retaining belt of capitalist societies, where he finds abstract realities in a fleeting context of fragile economy, of perishable architectures removed from established order. To discuss precariousness, to reflect on the power of action, human labor and work, establishing settings where it seems as though the system is cracking. His works become converted into post cards that portray the suburban chaos in a kind of antithesis of aesthetic perfection.

Emanuel Tovar

Guadalajara, Mexico 1974.

El trabajo de Emanuel Tovar parte de los conflictos y vulnerabilidades de la condición humana. Se interesa por la materia, por la escultura como reflejo de un contexto social, como medio para la construcción de diálogos. Sus deconstrucciones geométricas, que parecieran meros ejercicios formales, funcionan como metáfora de la desintegración de las líneas estructurales que se van fracturando y transformando. La fragilidad se hace constante en su búsqueda creativa mientras cuestiona los esquemas sociales y los del arte mismo. Utilizando materiales y elementos olvidados, reciclados, reusados y recuperados de un contexto social en el que prevalece el consumismo y las clases sociales son cada vez más marcadas, realiza construcciones bajo un proceso caótico y precario muy similar a las prácticas que ocurren en contextos conflictivos (donde se construye con lo más elemental y cercano que ofrece el entorno), generando tensiones para hacernos conscientes de aquello que prevalece en una periferia cercana; para recuperar las “otras” historias que crecen como parásitos alimentados por los desechos de la sociedad. Tovar piensa en la periferia como una suerte de cinturón de contención de las sociedades capitalistas, donde encuentra realidades abstraídas en un fugaz contexto de frágil economía, de perecederas arquitecturas alejadas del orden establecido. Discutir la precariedad, reflexionar sobre el poder de la acción, la labor humana y el trabajo, planteando escenarios en donde el sistema parece resquebrajarse. Sus trabajos se convierten en postales que retratan el caos suburbano en una suerte de antítesis de la perfección estética.

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