Sinfonía triste, 2014, action.
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Sinfonía triste, 2014, action.
Sinfonía triste, 2014, action.
Sinfonía triste, 2014, action.
Sinfonía triste, 2014, action.
Cutout article from Daily Newspaper “El Informador”, January 12, 2012, 51 x 30 cm.
El caos del silencio, 2014, Piezography print on cotton paper, 28 x 23 cm each (72 framed prints) Edition of 3 + 2 Author’s Proofs

Sinfonía triste addresses fragility, parting from a bitter story of one of the greatest musicians: Ludwig Van Beethoven, who in 1823 crossed a depressive state, was in the middle of serious health and economic problems. His concerns were expressed in a letter sent to a manufacturer of harps, where he communicated the interest to sell one of his masterpieces, the Missa Solemnis, for only a thousand talents. The manufacturer of harps did not buy the work, but kept the letter. Ironically, this manuscript is currently valued at 150 thousand euros.

The translation of this story to Tovar’s language ends up being a performative action, where a stage is settled for a group of remunerated professionals that with their labor intersect the history of Beethoven. The set includes a grand piano, a pianist and a construction worker. During the development of the work, the pianist plays the Missa Solemnis, and as music elapses the construction worker slowly fills the insides of the grand piano with a mixture of cement, sand and water, for sounds slowly to suffocate and both the piano and the melody being silenced forever.

Sinfonía triste este proyecto que de manera desoladora habla de la fragilidad o la vulnerabilidad, en donde a partir de una anécdota amarga de uno de los más grandes músicos de todos los tiempos: Ludwig van Beethoven, que en 1823 atravesaba un estado depresivo al presentar problemas de salud y económicos. Sus preocupaciones fueron manifestadas en una carta que envió a un fabricante de arpas, donde le expresaba el interés de vender una de sus obras maestras, la Missa Solemnis, por sólo mil talentos. El fabricante de arpas no compró la obra y guardó la carta. Irónicamente, en la actualidad este manuscrito está valuado en 150 mil euros.

Para traducir esta historia Tovar trabaja una acción performática, una puesta que incluye un piano de cola, y un trabajador de construcción. Durante el desarrollo de la obra, el pianista estará interpretando la la Missa Solemnis de Beethoven, y conforme trascurra la música el maestro albañil hará en la carretilla una mezcla de cemento, arena y agua, la posteriormente la verterá suavemente al interior del piano, para sofocar lentamente los sonidos e impedir al pianista tocar la melodía, el piano y la melodía serán silenciados para siempre.